onsdag 28 juni 2017

Sommarblommor


Sol, Värme och blommor

Kan det vara bättre? 

Sommarens fantastiska blommor ger mat och energi till alla våra små vänner  fjärilar, humlor mm. 

Jag brukar att sätta ut tagetes som jag driver själv  inomhus, i slut april vänjer sakta alla småplantor till att vara ute när dagarna är soliga och lite  värma och jag tar in dem innan det blir för kallt. Mitt mål varje år är att ha ett  bra  serverad smörgåsbord åt alla insekter. 

Tagetes låter kanske simple för dem som som inte gillar gult men de är fantastiska magneter  till fjärilar och humlor. Jag har drivit upp min sådd från första köpt planta 2002  nu några  år senare jag har mängder av hybrider.

I alla storlekar. Jag  har vald bort  de plantor som  var svaga och valde att föröka de som blommade mycket, det var viktigt att behålla de plantor som kunde tåla en stor last med blommor.

Jag fick  i början stödja visa buskar för att de sprack eftersom blommorna var så stora idag,  jag har hittat en balans mellan storlek på buske och blommornas vikt






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar